Via Century Media |
The Direction of Last Things
Progressive Sludge Metal
Release: 13 november
Intronaut, een Californische Progressive Sludge Metal band,
komt op 13 november met een nieuw album uit, genaamd The Direction of Last Things.
De plaat wordt uitgegeven bij Century
Media Records, een platenlabel dat ondertussen is uitgegroeid tot het
grootste label voor (bijna) alle soorten metaal. Afgaande op de vorige releases
van Intronaut, die telkens meer en
meer gepolijst en atmosferisch klonken, zou je verwachten dat de nieuwe single
die nu vrijgegeven is, “Fast Worms”,
die evolutie verder zet. Niet helemaal.
Waar bij de
laatste twee albums, Valley of Smoke (2010) en Habitual
Levitations (2013), de Sludge minder werd geaccentueerd en steeds meer,
ja, zeg maar ‘lounge jazz’ werd geïncorporeerd, krijgen we hier een brok
ruwheid voorgeschoteld die sterk lijkt op de eerdere werken van de band, met
name Void
(2006) en Prehistoricisms (2008). Toen was het viertal ook al bezig met
progressieve elementen, maar de focus lag meer op de ‘groove’, en op de zware,
harde composities in polyritmes die je hoofd doen tollen. Het gebruik van zulke
polyritmes is ook aanwezig op de laatste albums, maar het harde lag er niet
meer vingerdik op. Alles begon meer te zweven, het klonk wat meer gestroomlijnd
en esoterisch.
De nieuwe track
combineert het beste uit de discografie van het viertal tot nu toe. Het grijpt
muzikaal terug naar de pure Sludge van de eerste albums, maar houdt tegelijk
ook de beste elementen van de progressieve atmosfeer van de laatste albums bij.
Het is een nummer dat de pure synesthesie biedt van wat Intronaut kan.
Het nummer opent
met een fijn melodietje opgedeeld in sequenties die snel onderbouwd worden door
een ritme sectie tot alles ontploft in een groove vanjewelste. De losse ritmes
die hier vermengd worden, doen het nummer heel vloeiend klinken, maar dan met
genoeg tegenritmes en accenten om het niet te doen voortdraven zonder de
aandacht te houden. Vooral drummer Danny
Walker benadrukt dat vloeiende met een paar fantastische ‘fills’ die
rollend en vliedend zijn, gepositioneerd aan de rand van de mix samen met de
fijne, hoge gitaar tonen, terwijl hij met de snare nog scherpe accenten weet te
geven. Op het internet wordt hij wel eens een machine genoemd in de best
mogelijke betekenis van dat woord, en ik neig met die stelling akkoord te gaan.
Centraal staan echter de diepe, ruwe tonen van de ritme gitaar en de bas die
het lied voortdrijven met voelbare energie.
Het feit dat dit
alles te onderscheiden is in de mix getuigt van hoe subliem het werk van Devin Townsend hier wel niet is. Het
album werd volgens de band in vier dagen live opgenomen in de studio met
producer/engineer Josh Newell—iets
wat ongebruikelijk is voor de heren omdat ze normaal voor lange studiosessies
gaan—en dan naar ‘Hevy Devy’ Townsend
gestuurd voor de afwerking. Het resultaat is gewoonweg fantastisch en ik krijg
er niet genoeg van.
De muziek zelf is
intrigerend zonder met overdaad te flirten. Er zit genoeg variatie in om niet in
monotonie te vervallen. Het begin klinkt visceraal en hard, met zanger Sacha Dunable die het beste van zichzelf
geeft zowel ‘clean’ als met zijn ‘growls’. En dan komt er plots dit frisse
tussenstuk dat doet denken aan bands als Scale
The Summit, waar de band het even kan uitjammen tot er een bas-solo komt.
Ja, een bas-solo. Ik wil toch even benadrukkend hoe geweldig het geluid van de
bassist Joe Lester wel niet is op
deze opname. De bas klinkt vol en diep zonder de metaalachtige kwaliteit van de
snaren te verliezen.
Dit zachtere
tussenstuk gaat dan weer over in een volle laag van Sludge Metal. De overgangen
tussen deze drie delen klinken natuurlijk en logisch. Het hangt allemaal samen
op een manier die op de vorige albums niet te horen was. Dit moet het resultaat
zijn van de studiosessies. Muziek live inspelen als band zorgt sowieso voor
meer energie en synergie op de opname. Het feit dat Devin Townsend een lichte reverb op elk instrument heeft toegepast,
zorgt voor een heel ruimtelijk en ‘dichtbij’ gevoel wanneer je het nummer
hoort. Het brengt de muziek tot leven.
Het nieuwe nummer is te beluisteren op de Century Media Records website via deze link.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten